ΕΛΤΑ: Εθελουσία-μαμούθ και αλλαγή εργασιακών σχέσεων με «μοντέλο ΔΕΗ»

0
6

Μαριάννα Τόλια

Με μια τροπολογία, η οποία κατατέθηκε χθες Τρίτη ως προσθήκη στο νομοσχέδιο για την πάταξη του λαθρεμπορίου για να ψηφιστεί σήμερα Τετάρτη, η κυβέρνηση Μητσοτάκη δρομολογεί εθελουσία μαμούθ στα ΕΛΤΑ, με ριζική αλλαγή των εργασιακών σχέσεων και της ίδιας της λειτουργίας των Ελληνικών Ταχυδρομείων.

Η τροπολογία:

Δίνει τη δυνατότητα στη διοίκηση των ΕΛΤΑ να κάνει στοχευμένα προγράμματα εθελουσίας, χωρίς αναφορά σε νούμερα για τους στόχους μείωσης των εργαζομένων ή το κόστος της. Όπως προκύπτει όμως από τις δηλώσεις του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυρ. Πιερρακάκη στη Βουλή, στόχος είναι η αποχώρηση 2.000, από το σύνολο των 5.600 εργαζομένων και το κόστος της εκτιμάται στα 140 εκατ ευρώ.

Επισφάλεια για τους νεοπροσληφθέντες, goldenboys στη διοίκηση

Αλλάζει ριζικά τις εργασιακές σχέσεις, εισάγοντας τρεις διαφορετικές ταχύτητες εργαζομένων, ελαστικές εργασίες εργασίας και τη δυνατότητα πρόσληψης golden boys από την αγορά για τις διευθυντικές θέσεις. Στα ΕΛΤΑ θα υπάρχουν στο εξής οι «παλαιοί» εργαζόμενοι με τους αυξημένους μισθούς και την κατοχυρωμένη μονιμότητα και οι νεοπροσλαμβανόμενοι που δεν θα καλύπτονται από τη συλλογική σύμβαση εργασίας και δεν θα έχουν μονιμότητα. Η τρίτη ταχύτητα αφορά τις προσλήψεις ορισμένου χρόνου, που καλύπτουν συμβάσεις 8μηνου. Όσοι παλαιοί υπάλληλοι κριθούν ως πλεονάζοντες μετά την ολοκλήρωση της εθελουσίας, θα μεταφερθούν είτε σε άλλη θέση των ΕΛΤΑ είτε σε άλλη θέση στο Δημόσιο. Τέλος, το 20% των Γενικών Διευθυντών, με τις υψηλές αμοιβές, θα προσλαμβάνεται από την αγορά με συμβάσεις 3ετούς διάρκειας με δυνατότητα παράτασης.

Απευθείας αναθέσεις

Ανοίγει το δρόμο στις απευθείας αναθέσεις δημοσίων συμβάσεων, καθώς προβλέπει ότι για τα ΕΛΤΑ «η ανάθεση των συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών άνω και κάτω των χρηματικών ορίων του νόμου για τις δημόσιες συμβάσεις, γίνεται σύμφωνα με τον Κανονισμό Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών της εταιρείας (που δεν υπάρχει ακόμη αλλά θα φτιαχτεί μέσα στο προσεχές τετράμηνο), «κατά παρέκκλιση από την κείμενη νομοθεσία».

Προβλέπει την αποπληρωμή της συσσωρευμένης οφειλής του Δημοσίου προς τα ΕΛΤΑ για την καθολική υπηρεσία, την υποχρέωσή τους δηλαδή να καλύπτουν ταχυδρομικά όλη τη χώρα, ακόμη και το πιο μακρινό χωριό, με ποσό 149 εκατ. ευρώ για τα έτη 2013-2020.

Το σχέδιο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ, έτσι όπως το περιέγραψε ο αρμόδιος υπουργός στη Βουλή, περιλαμβάνει επίσης αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ, με χρηματοδότηση από το υπουργείο Οικονομικών, αλλαγή στη ρυθμιστική υποχρέωση του λεγόμενου Χ+1 που έχουν σήμερα τα ΕΛΤΑ για τις επιστολές σε Χ+3 (δηλαδή αντί να πρέπει ένα γράμμα να φτάνει την επόμενη ημέρα στον προορισμό του, θα πρέπει να φτάνει σε 3 μέρες) και τον ψηφιακό μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ για την αναβάθμιση των συστημάτων, την αυτοματοποίηση την κέντρων διαλογής και την βελτίωση των ψηφιακών τους υπηρεσιών.

Αντιδράσεις της αντιπολίτευσης

Κατά τον Κυρ. Πιερρακάκη, στόχος του κυβερνητικού σχεδίου είναι η μείωση του κόστους εργασίας που οδηγεί σε ζημιές 2 εκατ. ευρώ το μήνα, και η επιστροφή των ΕΛΤΑ σε λειτουργική κερδοφορία εντός διετίας, ώστε μετά να περάσουν σε ιδιώτη στρατηγικό επενδυτή.

Η κατάθεση της τροπολογίας στη Βουλή προκάλεσε όπως ήταν αναμενόμενο τις σφοδρές αντιδράσεις όλων των κομμάτων της αντιπολίτευσης τα οποία ζήτησαν την άμεση απόσυρσή της, τονίζοντας ότι επί της ουσίας αποτελεί ένα αυτοτελές νομοσχέδιο δέκα άρθρων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που «κατατέθηκε στο παρά ένα».

«Το μέλλον των ΕΛΤΑ δεν είναι ούτε η απαξίωσή τους, ούτε η παράδοσή τους στα ιδιωτικά συμφέροντα. Κι αν όντως κόπτεστε σαν κυβέρνηση τα ΕΛΤΑ να συνεχίσουν να επιτελούν τον ρόλο του καθολικού παρόχου, θα πρέπει να μείνουν υπό δημόσιο έλεγχο», τόνισε ο Μάριος Κάτσης, αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ στον Κυρ Πιερρακάκη.

«Εμείς ως ΣΥΡΙΖΑ σας έχουμε δείξει τον δρόμο όταν νομοθετήσαμε για να αποζημιωθούν τα ΕΛΤΑ με 90 εκατ. για τα έτη 2013-2018 με αποζημίωση καθολικής υπηρεσίας και εισπράξαμε από τις οφειλές του δημοσίου αλλά και άλλων φορέων που χρωστούσαν στα ΕΛΤΑ 45 εκατ. Είχατε ολιγωρία ως προς αυτό το σχέδιο γιατί μπήκε στη φάση της πανδημίας την ώρα που έχει εκτοξευτεί η ζήτηση στο δέμα και έχουν όλοι στραφεί στο ηλεκτρονικό εμπόριο και τα ΕΛΤΑ έμειναν στο περιθώριο και επωφελήθηκαν οι ιδιώτες ανταγωνιστές», κατέληξε ο Μάριος Κάτσης.

Την απόσυρση της τροπολογίας και την επαναφορά της με την κανονική διαδικασία, ζήτησε και ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής, Βασίλης Κεγκέρογλου τονίζοντας πως «η αντίφαση στα λόγια του επιτελικού κράτους και της καλής νομοθέτησης με τις πράξεις φτάνει το βαθμό της εξαπάτησης».

Κινητοποιήσεις ετοιμάζουν οι εργαζόμενοι

Αντιδρώντας στο νομοσχέδιο της κυβέρνησης οι εργαζόμενοι στα ΕΛΤΑ προσανατολίζονται σε κινητοποιήσεις, με τις σχετικές αποφάσεις να λαμβάνονται σήμερα κατά της διάρκεια της έκτακτης συνεδρίασης της Εκτελεστικής Επιτροπής της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ).

 

documentonews.gr

Νίκος Σίμος

Ρήξη και ανατροπή σε ότι μας κρατάει πίσω και μας χαρακτηρίζει σταθερό απότοκο της Οθωμανικής δουλείας
Νίκος Σίμος
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ