Ενώ η ΕΕ δίνει εύσημα… το ΔΝΤ βλέπει επιδείνωση στην Ελλάδα, άνευ προηγουμένου αβεβαιότητα, μη βιώσιμο χρέος, μείωση κεφαλαίων στις τράπεζες

0
4
Το ΔΝΤ είναι συνεπές διαχρονικά στην σκληρή κριτική κατά της Ελλάδος
Την ώρα που η ΕΕ και το Eurogroup δίνουν τα εύσημα στην ελληνική οικονομία το ΔΝΤ βλέπει επιδείνωση στην οικονομία, άνευ προηγουμένου αβεβαιότητα, μη βιώσιμο χρέος και επιδείνωση κεφαλαίων στις τράπεζες.
Η στάση της ΕΕ… δεν είναι κατανοητή, καθώς μια οικονομία που θα συρρικνωθεί -10,5% το 2020 και η ανάκαμψη θα είναι 2,5% με 3,5% δεν μπορεί να λαμβάνει τα εύσημα όταν… θα απαιτηθεί και το 2023 για να πιάσει τις επιδόσεις του 2019…
Η ΕΕ προβαίνει σε αναφορές ευχολόγια άπαξ και όλη η Ευρώπη βρίσκεται στην ίδια αρνητική κατάσταση λόγω της ύφεσης του κορωνοιού, δεν μπορεί να έχουμε δημοσιονομικό εκτροχιασμό πρωτοφανή, δεν μπορούμε να έχουμε εκτόξευση του δημοσίου χρέους… και η απάντηση της άλλοτε σκληρής Ευρώπης… να είναι εύσημα.
Ανακολουθία και αναξιοπιστία μεταξύ των θέσεων των θεσμών και του Eurogroup που άλλοτε περνούσε την Ελλάδα από την πυρά για αποκλίσεις 500 εκατ και τώρα με οριζόντια επιδείνωση που φθάνουν τα 15 ή 20 δισεκ. δίδονται εύσημα…

Το ΔΝΤ συνεπές διαχρονικά

Ενώ η ΕΕ εμφανίζεται ανακόλουθη, στα όρια της θεσμικής υποκρισίας, θυμίζουμε τις επιπτώσεις των δανειστών στην Ελλάδα επί 3 μνημόνια και την σκληρή στάση που είχαν κρατήσει σχεδόν επί 7 χρόνια… το ΔΝΤ συνεχίζει με συνέπεια… την σκληρή γλώσσα για τις επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας.
Το κείμενο που ακολουθεί αποτελεί μετάφραση εδαφίων της έκθεσης αξιολόγησης του ΔΝΤ.

Τι υποστηρίζει το ΔΝΤ για την ελληνική οικονομία;  

-Η δημοσιονομική θέση της Ελλάδας έχει επιδεινωθεί σημαντικά από το ξέσπασμα του COVID-19

-Η πανδημία διέκοψε μια μέτρια ανάκαμψη.

-Ο κορωνοιός φέρνει άνευ προηγουμένου αβεβαιότητα και καθοδικούς κινδύνους για όλους τους τομείς της οικονομίας, που ενισχύονται από την κληρονομιά προβλημάτων της Ελλάδας.
Οι κύριοι κίνδυνοι προκύπτουν από μια παρατεταμένη πανδημία που θα εκτροχιάσει την αναμενόμενη ανάκαμψη του τουρισμού και θα επιφέρει σημαντική επιδείνωση των ισολογισμών των τραπεζών.

-Το ΔΝΤ θα επανεξετάσει τη μακροπρόθεσμη αξιολόγηση της βιωσιμότητας του χρέους κατά την επόμενη αξιολόγηση στο άρθρο IV, η οποία προβλέπεται να πραγματοποιηθεί στην πρώτο εξάμηνο του 2021

Σε περίπτωση stress επιδείνωση στην οικονομία

-Κάτω από μια πιο σοβαρή δοκιμασία μακροοικονομικού stress ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ θα κυμαινόταν πάνω από 200% έως το 2024 και θα παραβιαζόταν το μεσοπρόθεσμο όριο 15% για το  2021-2022
Ένα επίμονο σοκ στα επιτόκια θα αύξανε τα πραγματικά επιτόκια κατά περίπου 400 μονάδες βάσης ετησίως κατά μέσο όρο το διάστημα 2021–2029,  θα αυξήσει το χρέος προς το ΑΕΠ κατά 7 εκατοστιαίες μονάδες σε σχέση με τη βασική τιμή έως το 2029. Λόγω του υψηλότερου κόστους χρηματοδότησης, τα GFN θα ήταν κατά μέσο όρο 1% του ΑΕΠ υψηλότερο από το βασικό επίπεδο το διάστημα 2020-2029, αλλά θα παρέμενε κάτω από το όριο του 15% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα.
Ωστόσο, ο αντίκτυπος του υψηλότερου κόστους δανεισμού αναμένεται να είναι βαθύτερος μακροπρόθεσμα λόγω του φαινομένου της χιονοστιβάδας.
Ένα σοκ στο ΑΕΠ θα αυξήσει την σχέση χρέους προς ΑΕΠ κατά περίπου 30% έως το 2023.
Οι προηγούμενες μακροοικονομικές παραδοχές του ΔΝΤ ήταν αισιόδοξες, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των ετών κρίσης.
Η μεροληψία αισιοδοξίας στις προβλέψεις του ΔΝΤ είναι πιο εμφανής.
Αυτό μπορεί να αποδοθεί εν μέρει σε μια υποεκτίμηση του δημοσιονομικού πολλαπλασιαστή, ο οποίος επηρέασε επίσης αρνητικά τη δημοσιονομική απόδοση σε σχέση με τις προβλέψεις

Η βιωσιμότητα εξαρτάται από την ΕΚΤ

-Η αξιολόγηση DSA του ΔΝΤ διαπιστώνει ότι το δημόσιο χρέος της Ελλάδας παραμένει βιώσιμο μεσοπρόθεσμα, αλλά σηματοδοτεί σημαντικούς κινδύνους από δυνητικά ασθενέστερη ανάπτυξη, χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα, υψηλότερα επιτόκια.
Αυτό το σενάριο δείχνει ότι η ικανότητα της Ελλάδας να εξυπηρετεί το χρέος της εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη συνεχιζόμενη περιφερειακή υποστήριξη.
Εάν η πρόσβαση σε αυτό το δίχτυ ασφαλείας διακυβευόταν (είτε επειδή η κοινή στήριξη από την ΕΕ-ΕΚΤ σταδιακά αποσυρόταν είτε τα ελληνικά ομόλογα δεν ήταν επιλέξιμα για αγορές της ΕΚΤ, η ικανότητα εξυπηρέτησης του χρέους της Ελλάδας θα διακυβευόταν.
Οι επιλογές πολιτικής βάσει αυτών των πιο ακραίων δυσμενών σεναρίων πιθανότατα συνεπάγονται έναν συνδυασμό ισχυρής κυκλικής δημοσιονομικής συστολής ή / και περαιτέρω χρηματοοικονομικής στήριξης από ευρωπαίους εταίρους

Αδύναμες κεφαλαιακά οι τράπεζες

-Οι ελληνικές τράπεζες εισήλθαν στην κρίση του Covid-19 με σημαντικές ευπάθειες και κατέλαβαν την τελευταία θέση έναντι των άλλων τραπεζών ΕΕ σε διάφορους βασικούς χρηματοοικονομικούς δείκτες.
Ενώ τα επίπεδα κεφαλαίου φαίνεται να είναι άνετα (ο μεταβατικός λόγος CET 1 ήταν 16,3% έναντι 15% για τις τράπεζες της ΕΕ), η ποιότητα του κεφαλαίου είναι προβληματική.
Οι κωδικοί DTC, οι οποίοι έχουν περιορισμένη ικανότητα απορρόφησης ζημιών, αντιπροσωπεύουν περίπου το 60% του κεφαλαίου CET1 των 4 συστημικών ιδρυμάτων.

-Ενώ το σοκ του Covid-19 θα πλήξει τις ελληνικές τράπεζες μέσω πολλαπλών καναλιών, θα μπορούσε να προκύψει ένα νέο κύμα NPEs στον τραπεζικό τομέα μόλις αφαιρεθούν τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης και η εποπτική χαλάρωση.
Σύμφωνα με την ΤτΕ έως και 8-10 δισεκατομμύρια ευρώ από αυτά τα δάνεια θα μπορούσαν να γίνουν NPEs τα επόμενα τρία χρόνια σε σύνολο δανείων σε moratoria 23 δισ.

-Τα χαμηλότερα spread και οι χαλαροί κανόνες της ΕΚΤ, έχουν κάνει το πρόγραμμα Ηρακλής πιο ελκυστικό για τις τράπεζες.

-Ενώ αυτές οι συναλλαγές θα μειώσουν σημαντικά τα NPEs προκαλούν επίσης άμεση απώλεια κεφαλαίου.

-Το επίπεδο και ιδιαίτερα η ποιότητα του κεφαλαίου και στις 4 ελληνικές τράπεζες θα μπορούσε να επιδεινωθεί σημαντικά.
Τα συνολικά επίπεδα κεφαλαίου υποστηρίχθηκαν κυρίως από εκδόσεις ομολόγων Tier 2 και από μη επαναλαμβανόμενα εμπορικά κέρδη επί χρεογράφων της ελληνικής κυβέρνησης μετά την απόφαση της ΕΚΤ τον Απρίλιο να τα αποδεχθεί ξανά ως εξασφάλιση στις πράξεις αναχρηματοδότησης.

Πρόβλημα το DTC στις τράπεζες πως θα αντιμετωπιστεί;

-Όσον αφορά την ποιότητα των κεφαλαίων των τραπεζών, το 60% του κεφαλαίου CET1 αποτελείται από DTC.
Αυτός ο λόγος θα αυξηθεί περαιτέρω όταν καταγραφούν οι ζημίες που σχετίζονται με τις τιτλοποιήσεις NPEs και τα νέα NPEs.

-Το ζήτημα του DTC πρέπει να αντιμετωπιστεί ως επείγουσα ανάγκη.
Το μεγάλο ποσοστό του DTC δρα αποτρεπτικά για τους νέους ιδιώτες επενδυτές και μειώνει τα κίνητρα για πιο επιθετική μείωση των NPEs από τις τράπεζες.

-Το ζήτημα του DTC θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί:
(i) αυτόνομη μετατροπή DTC ως μέρος μιας πιο επιθετικής στρατηγικής μείωσης NPE.
(ii) βελτίωση της ικανότητας απορρόφησης απωλειών του DTC και (iii) προτίμηση στα ιδιωτικά κεφάλαια έναντι δημόσιας παρέμβασης κατά τη μετατροπή του DTC σε μετοχές (για την αποφυγή αυτόματων εθνικοποιήσεων) με την πώληση δικαιωμάτων προτίμησης.

Συμπέρασμα

Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, αυτό που είναι ουσιαστικό είναι μια θεμελιώδης αλλαγή πολιτικής για την ανοικοδόμηση της ελληνικής οικονομίας σε νέες βάσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο, αναμένεται ότι η συντονισμένη και συγχρονισμένη ευρωπαϊκή διαδικασία ανάκαμψης, μπορεί να είναι σε θέση να μετριάσουν ορισμένα ανεπιθύμητα αποτελέσματα. Αλλά αυτό δεν είναι αρκετό.
Για να ενισχύσουν τις πιθανότητες της Ελλάδας για ισχυρή και βιώσιμη ανάπτυξη, οι αρχές θα πρέπει να ακολουθήσουν συνετές οικονομικές πολιτικές και να διατηρήσουν τη δημοσιονομική πειθαρχία, δεδομένης της δυσάρεστης δυναμικής του μακροπρόθεσμου χρέους.
Επιπλέον, οι ελληνικές αρχές να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά μακροχρόνιες θεσμικές αδυναμίες που δεν συμβιβάζονται με μια σύγχρονη και δυναμική οικονομία της αγοράς.

www.bankingnews.gr
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ