Πού οφείλονται οι καθυστερήσεις στις πτήσεις στην Ελλάδα – Η αρνητική πρωτιά των αεροδρομίων μας

0
5

Μία στις δύο πτήσεις απογειώνεται με καθυστέρηση από το «Ελ. Βενιζέλος», γεγονός το οποίο κατατάσσει το ελληνικό αεροδρόμιο στην 93η θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης.

Ευρύτερες διαστάσεις φαίνεται ότι προσλαμβάνει το ζήτημα των καθυστερήσεων στα ελληνικά αεροδρόμια, καθώς σχεδόν μία στις δύο πτήσεις απογειώνεται με καθυστέρηση άνω των 15 λεπτών από τον μεγαλύτερο αερολιμένα της χώρας, το «Ελ. Βενιζέλος».

Μάλιστα, τα στοιχεία του φετινού Αυγούστου* είναι απογοητευτικά: Ανάμεσα στα 96 μεγαλύτερα αεροδρόμια της Γηραιάς Ηπείρου, το «Ελ. Βενιζέλος» κατατάσσεται μόλις στην 93η θέση ως προς την έγκαιρη απογείωση (on-time departure) των πτήσεων.

Και ως «έγκαιρη» ορίζεται η αναχώρηση εντός των πρώτων 15 λεπτών από την προγραμματισμένη ώρα απογείωσης.

Έτσι, το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας – το «καμάρι» της Ελλάδας -είναι καλύτερο – ή λιγότερο κακό – μόνο έναντι του αεροδρομίου του Γκάτγουικ στο Λονδίνο, του αεροδρομίου της Λισαβόνας και ακόμη ενός ελληνικού, αυτό της Ρόδου, το οποίο κατατάσσεται στην τελευταία θέση της σχετικής λίστας.

Κάπως καλύτερη είναι η εικόνα για το αεροδρόμιο «Μακεδονία» στη Θεσσαλονίκη, το οποίο βρίσκεται στην 80η θέση.

Αναλυτικά οι ελληνικές «επιδόσεις»*:

  • Διεθνής Αερολιμένας Θεσσαλονίκης (Θέση 80): Ποσοστό απογειώσεων με καθυστέρηση 36,20% – Μέσος χρόνος καθυστέρησης 38,1 λεπτά – Ποσοστό έγκαιρης απογείωσης 63,80%.
  • Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (Θέση 93): Ποσοστό απογειώσεων με καθυστέρηση 47,26% – Μέσος χρόνος καθυστέρησης 39,8 λεπτά – Ποσοστό έγκαιρης απογείωσης 52,74%.
  • Διεθνής Αερολιμένας Ρόδου (Θέση 96): Ποσοστό απογειώσεων με καθυστέρηση 58,14% – Μέσος χρόνος καθυστέρησης 48,1 λεπτά – Ποσοστό έγκαιρης απογείωσης 41,86%.

Η τωρινή κατάσταση, μάλιστα, είναι σαφώς χειρότερη σε σχέση με τον Αύγουστο του 2018 – πριν από έναν χρόνο δηλαδή – όταν το «Μακεδονία» κατατασσόταν στην 63η θέση με ποσοστό καθυστερήσεων 33,61%, το «Ελ. Βενιζέλος» κατατασσόταν στην 80η θέση με ποσοστό καθυστερήσεων 39,74% και το «Διαγόρας» κατατασσόταν στην 93η θέση με ποσοστό καθυστερήσεων 45%.

Με καθυστέρηση τρεις στις 10 πτήσεις

Οι παραπάνω τάσεις επιβεβαιώνονται, δυστυχώς, και από τα στοιχεία της συμβουλευτικής νομικής εταιρείας «AirHelp», τα στοιχεία της οποίας καταδεικνύουν ότι το πρώτο επτάμηνο του 2019 (Ιανουάριος – Ιούλιος), σχεδόν τρεις στις 10 πτήσεις (27%) είτε αναχώρησαν με καθυστέρηση είτε ακυρώθηκαν.

Τα στοιχεία αυτά, όπως δηλώνει στο Sputnik η εκπρόσωπος της «AirHelp», αφορούν το σύνολο των ελληνικών αεροδρομίων και αντικατοπτρίζουν μία αύξηση της τάξης του 7% στον αριθμό των πτήσεων με καθυστέρηση ή ακύρωση.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για 30.000 εγχώριες ή διεθνείς πτήσεις, οι οποίες είτε είχαν καθυστέρηση είτε ακυρώθηκαν, επηρεάζοντας πάνω από 3,2 εκατομμύρια επιβάτες από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο του 2019.

Πού οφείλονται οι καθυστερήσεις

Το ζήτημα των καθυστερήσεων, σύμφωνα με την «AirHelp», είναι πολυ-παραγοντικό, καθώς συνιστά αποτέλεσμα αρκετών παραμέτρων.

Η κύρια ευθύνη βαραίνει, εν μέρει, τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν στην αυξημένη επιβατική κίνηση και στην υψηλή πληρότητα των καλοκαιρινών μηνών.

«Οι πτήσεις είναι περισσότερες, οι επιβάτες περισσότεροι και έτσι, οι εταιρείες δυσκολεύονται να τηρήσουν το χρονοδιάγραμμα των δρομολογίων» εξηγεί η εκπρόσωπος της «AirHelp», μιλώντας στο Sputnik.

Άλλωστε, το ποσοστό καθυστερήσεων ή ακυρώσεων, κατά τη διάρκεια των χειμερινών ή μη τουριστικών μηνών, είναι σαφώς χαμηλότερο τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε όλη την Ευρώπη, γεγονός το οποίο υποδηλώνει τον εποχικό χαρακτήρα του προβλήματος.

Μερίδιο ευθύνης όμως, καταλογίζεται και στις υποδομές, δηλαδή στις κτιριακές εγκαταστάσεις των ελληνικών αεροδρομίων, τα οποία αδυνατούν να καλύψουν, σε πολλές περιπτώσεις, τον «μεγάλο όγκο σε αριθμό πτήσεων και επιβατών».

Είναι χαρακτηριστικό ότι αρκετοί αερολιμένες, ιδίως στην περιφέρεια, διαθέτουν ανεπαρκείς εγκαταστάσεις και υποδομές, τόσο σε επίπεδο υποδοχής των διεθνών πτήσεων, όσο και σε επίπεδο εξυπηρέτησης των επιβατών.

Στο πλαίσιο αυτό, άλλωστε, εντάσσονται και τα έργα αναβάθμισης, τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη σε αρκετά ελληνικά αεροδρόμια, όπως για παράδειγμα στο «Ελ. Βενιζέλος», όπου κατασκευάζεται και τρίτος τερματικός σταθμός (terminal).

Σε γενικές γραμμές, βέβαια, η καθυστέρηση των πτήσεων ενίοτε αποδίδεται είτε στις δυσμενείς καιρικές συνθήκες, είτε στις απεργίες κινητοποιήσεις των εργαζομένων (πιλότοι, ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας) – κάτι το οποίο, όμως, δεν ισχύει στην ελληνική περίπτωση, τουλάχιστον για το τρέχον έτος.

«Αρμόδιο όργανο η Υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας»

Από την πλευρά του, εκπρόσωπος του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών (ΔΑΑ), μιλώντας στο Sputnik, επιρρίπτει – εμμέσως πλην σαφώς – την ευθύνη στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία είναι το «αρμόδιο όργανο για την εναέρια κυκλοφορία».

«Υπάρχει ένα ευρύτερο θέμα στην Ευρώπη. Είναι πολλές οι πτήσεις. Υπάρχει όμως, και ένα θέμα πάνω από την Ελλάδα. Στον ελληνικό εναέριο χώρο, όχι μόνο της Αθήνας αλλά όλης της Ελλάδας» παραδέχεται, μεταξύ άλλων.

«Είναι ένα θέμα, το οποίο πέραν της ευρωπαϊκής πτυχής, έχει να κάνει και με την εναέρια κυκλοφορία, δηλαδή με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας» σπεύδει να προσθέσει, αποφεύγοντας ωστόσο να σχολιάσει το ζήτημα των ελλιπών υποδομών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Sputnik επιχείρησε να ζητήσει και την άποψη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά η επικοινωνία, δυστυχώς, δεν κατέστη εφικτή.

Ελληνικό (;) το πρόβλημα

Παρά το γεγονός ότι το πρόβλημα των καθυστερήσεων ή των ακυρώσεων δεν είναι εν γένει ελληνικό, τα τρία ελληνικά αεροδρόμια (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ρόδος) απέχουν παρασάγγας από τον ευρωπαϊκό μέσον όρο στις on-time departures (έγκαιρες αναχωρήσεις).

Και αυτό, όπως είναι φυσικό, θα πρέπει να προβληματίσει ακόμη περισσότερο τις αρμόδιες αεροπορικές αρχές, δεδομένου και του μεγάλου αριθμού τουριστών που υποδέχεται η χώρα κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών.

Άλλωστε, κατά μέσον όρο, το ποσοστό των έγκαιρων αναχωρήσεων κυμαίνεται άνω του 70% στην Ευρώπη*, μία επίδοση την οποία επιτυγχάνουν μερικά από τα πλέον πολυπληθή και πολυσύχναστα (άνω των 17.000 πτήσεων τον Αύγουστο) αεροδρόμια της Γηραιάς Ηπείρου, όπως της Φρανκφούρτης στη Γερμανία, του Σαρλ-ντε-Γκωλ στο Παρίσι, του Άμστερνταμ στην Ολλανδία, του Μονάχου στη Γερμανία και του Χίθροου στο Λονδίνο.

Τα καλύτερα αεροδρόμια της Ευρώπης σε επίπεδο έγκαιρης απογείωσης:

  • Διεθνές Αεροδρόμιο Σερεμέτιεβου (Θέση 1): Ποσοστό έγκαιρης απογείωσης 93,83% – Ποσοστό απογείωσης με καθυστέρηση 6,17% – Μέσος χρόνος καθυστέρησης 51,1 λεπτά.
  • Αεροδρόμιο «Bromma» Στοκχόλμης (Θέση 2): Ποσοστό έγκαιρης απογείωσης 92,61% – Ποσοστό απογείωσης με καθυστέρηση 7,39% – Μέσος χρόνος καθυστέρησης 43,4 λεπτά.
  • Διεθνές Αεροδρόμιο Τρόντχαϊμ (Θέση 3): Ποσοστό έγκαιρης απογείωσης 89,08% – Ποσοστό απογείωσης με καθυστέρηση 10,92% – Μέσος χρόνος καθυστέρησης 35,5 λεπτά.
  • Αεροδρόμιο «Bergen» Νορβηγίας (Θέση 4):  Ποσοστό έγκαιρης απογείωσης 87,76% – Ποσοστό απογείωσης με καθυστέρηση 12,24% – Μέσος χρόνος καθυστέρησης 35,4 λεπτά.
  • Αεροδρόμιο «Stavanger»  Νορβηγίας (Θέση 5): Ποσοστό έγκαιρης απογείωσης 87,48% – Ποσοστό απογείωσης με καθυστέρηση 12,52% – Μέσος χρόνος καθυστέρησης 37,9 λεπτά.

*Με βάση τα στοιχεία της Flight Stats.

 

sputniknews.gr

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ